Przejdź do głównej zawartości

Najprostsza gra w hokeja na lodzie

 Wraz z pojawieniem się konsoli Odyssey twórcy z początku próbowali bić się z pomysłami na gry na tą konsolę. Najprostsze do wykonania za pomocą trzech kwadratów były gry sportowe, gdzie dwa kwadraty były sportowcami a jeden mniejszy piłką. Taką też grą stał się Hockey, do którego nie potrzebujemy żadnych kart ani kostek.

Hockey / Magnavox Odyssey


By zagrać w Hokeja potrzebujemy Karty Gry nr 3. Następnie ustawiamy piłkę na najmniejszą prędkość i umieszczamy nakładkę do gry Hockey na telewizorze, a tabelkę na wynik kładziemy obok. Każdy z graczy zajmuje miejsce na środku ekranu na rysunku hokeisty. Wciskamy Reset by aktywować "KRĄŻEK". Powinien on przemieszczać się po ekranie, więc za pomocą kontrolera ANGIELKI ustaw go na środku. Tak gotowi jesteśmy do "wznowienia" czyli rozpoczęcia gry.


Mecz zaczynamy od "wznowienia" ze środka boiska.

WZNOWIENIE: obaj gracze zaczynają z rękami zdjętymi z kontrolek i położonymi na stół, podłogę lub kolana. Licząc do trzech, na trzy gracze szybko dopadają rękami do kontrolera, aby spróbować przejechać „KRĄŻKIEM” obok przeciwnika. (Gracze na przemian odliczają do trzech).


STRZAŁ NA BRAMKĘ: gracz ofensywny musi przekroczyć czerwoną linię na połowie przeciwnika przed oddaniem strzału na bramkę, który zostanie uznany, w przeciwnym razie gol się nie liczy. Nowe wznowienie jest wykonywane ze środka boiska. Ponadto, po zdobyciu każdego GOLA, następuje nowe wznowienie od środka.


UWOLNIENIE: Jeśli KRĄŻEK przekroczy czerwoną linię i wyjdzie poza krawędź ekranu nie wpadając do bramki, następuje wznowienie na skrzydle lodowiska gracza ofensywnego.


Jeśli KRĄŻEK minie siatkę, nie wpadając do bramki i jeśli gracz ofensywny wykonał strzał z połowy rywala, wznowienie odbywa się na części wznowień najbliżej strony, z której był KRĄŻEK.


OFFSIDE: Jeżeli „KRĄŻEK” odbije się od górnej lub dolnej krawędzi powierzchni gry i nie wróci na boisko przed osiągnięciem krawędzi ekranu, jest to uważane za OFFSIDE. Wznowienie odbywa się w kole wznowień najbliżej miejsca, w którym krążek wyszedł z gry.


Jeśli „krążek” wypadnie z góry lub dołu powierzchni boiska i wraca na lodowisko przed dotarciem do krawędzi bramki ekranu, uważa się to za podanie spod bandy.


BRAMKI: Kolorowe siatki na bramce muszą się świecić, aby zaliczyć gola. Krążek nie może wpaść do bramki przez czarną linię. Wynik to 1 punkt za każdy gol. Aby gol mógł zostać uznany, musi zostać zdobyty w sposoby pokazane na ilustracji poniżej.


KARY: Jeżeli Bramkarz w obronie swojej bramki wejdzie w obszar własnej siatki w kolorze białym, jest to FAUL. Bramkarz popełniający wykroczenie musi wtedy użyć tylko jednej ręki na swoim kontrolerze na następne dwie próby.


ZASADY: Gra składa się z trzech tercji. Każda tercja jest ograniczona do 20 prób. Każdorazowe naciśnięcie przycisku RESET uważa się za rozpoczęte nowej próby. Do tablicy wyników wpisujemy zdobyte gole. (Do wpisywania najlepiej użyć ołówka, by móc potem wymazać wynik.)

Poniżej film z kanału Odyssey Now, na którym dziewczyny Kim oraz Racheal konkurują ze sobą w grze:











Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak gra edukacyjna stała się hitem - The Oregon Trail

 Pewni trzej panowie dumając nad zmyślną grą, która miała być edukacją i w pewnym sensie przygotowaniem do walki w brutalnym, amerykańskim świecie, nawet nie zdawali sobie sprawy jaką wymyślą grę. Grę, która stała się bezpardonowym hitem i która dziś została wydana na smartfony. Mowa tutaj o The Oregon Trail. W 1971 roku Don Rawitsch, student Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, uczył też w szkole średniej w Minneapolis w ósmej klasie historii jako nauczyciel akademicki. Jego nauczyciel nadzorujący powierzył mu przygotowanie projektu - "Zachodnia ekspansja w połowie XIX wieku", więc Rawitch zdecydował się stworzyć dla uczniów grę planszową dotyczącą Szlaku Oregon. Po tygodniu planowania lekcji, był w trakcie wyciągania śladu na kartkach papieru na podłodze swojego mieszkania, kiedy przyszli jego współlokatorzy, studenci Carletona - Bill Heinemann i Paul Dillenberger. Heinemann, który z Dillenbergerem byli studentami matematyki oraz studentami z doświadczeniem pro...

Najbardziej archaiczne odbijanie piłeczki

 Kolejną grę na konsolę Odyssey można określić mianem najprostszej gry świata. Jej rozgrywka nie posiada wogóle złożoności, a jedynym naszym zadaniem jest po prostu odbijać piłeczkę do przeciwnika. Na tej grze wielu uczyło się obsługi konsoli Odyssey. Najbardziej archaiczną rozgrywkę poznamy w grze Table Tennis. Table Tennis / Magnavox Odyssey Do gry potrzebna nam jest Karta Gry #1. Na konsoli pokrętłem CENTER ustawiamy pionową linię na środku ekranu. Pokrętło od prędkości przekręcamy na maxa w lewo, co da nam najwolniejszą prędkość piłki. Nie potrzebujemy tym razem żadnych nakładek na ekran. Obaj gracze używają kontrolek POZIOMYCH i PIONOWYCH, aby ustawić się po obu stronach ekranu naprzeciw siebie tak, by dzieliła ich biała linia (służąca za siatkę). Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez joystick sterujący gracza po prawej stronie, jak i analogicznie gracz lewy. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Ekran telewizora przedstawia w tym...

Narodziny strategii turowych

Kolejna seria gier, która wzięła swój początek w latatch 70-tych strategie turowe. Nie będę ukrywać, że jest to moja ulubiona "rasa" gier wideo i uwielbiam takie tytuły jak Cywilizacja czy Heroes of Might and Magic. A co było przed tymi tytułami? Strategie turowe tekstowe, czego sobie kompletnie nie wyobrażam. Wyobrazić można było sobie jednak taką grę po swojemu. Jedną z takich gier było Kingdom wydane na kilka wczesnych platform. Kingdom / mainframe Kingdom to ulepszona konwersja gry Hamurabi. Gracz wciela się we władcę średniowiecznego królestwa i musi starać się doprowadzić je do dobrobytu. Podobnie jak w oryginale gra toczy się w turach i w każdej turze gracz musi wybrać: Ile akrów ziemi kupić lub sprzedać Jaką ilością buszli* zboża nakarmić swój lud Ile buszli zboża zasadzić Różne zdarzenia losowe będą próbowały zbić gracza z kursu w jego obliczeniach. Złe postępowanie doprowadzi królestwo do ruiny, ale dobre postępowanie może zmienić je w wielkie imperium. Istnieją nie...