Przejdź do głównej zawartości

Początki sportów zimowych na konsolach

 Niewielu z nas o tym wie, bo i też niewielu jest fanem sportów zimowych do grania na konsolach, że pierwsza gra z tego rodzaju była jedną z pierwszych na konsolę Odyssey. Pewnie większość z nas śledzi poczynania polskich skoczków narciarskich w telewizji, a swoją karierę zimowych sportów zakończyła na tzw. "Małyszu", czyli Deluxe Ski Jump. Więc może warto przyjrzeć się temu tematowi?

Ski / Magnavox Odyssey


 Ski, czyli po prostu grę w Narty zagramy na Karcie Gry nr 2. Doczepiamy prawidłową nakładkę gry na telewizor, a z akcesorii dobieramy samoprzylepne markery do gry.

Po uruchomieniu Karty Gry za pomocą joysticka zdejmujemy z ekranu jednego z graczy tak, by został tylko jeden, czyli wyjeżdżając nim poza ekran.


Gdy umieścimy odpowiednią nakładkę na telewizorze, pozostałego gracza umieszczamy za rysunkiem narciarza na początku tras.


Mamy do wyboru 3 trasy zjazdowe:
. . . trasa St. Moritz - trasa dla początkujących przeznaczona do zapoznania nowego „narciarza” ze wszystkimi podstawowymi wymaganiami gry, do zbudowania jego pewności siebie i wypracowania umiejętności poruszania się po dłuższych trasach.


. . . trasa Aspen - trasa pośrednia, która jest dłuższa od zjazdu St. Moritz i zawiera więcej zakrętów i zagrożeń - prawdziwe wyzwanie dla "weekendowego narciarza!"


. . . trasa olimpijska - trasa zaawansowana, która jest najdłuższa i najtrudniejsza, wymaga maksymalnej szybkości, umiejętności i dokładności



ZASADY GRY

Istnieją trzy warianty gry, w które możesz zagrać. Aby rozpocząć rywalizację w każdej z trzech wersji jeden z graczy powinien zasygnalizować drugiemu, kiedy jego „narciarz” ma rozpocząć swój bieg (np. 3, 2, 1, start!). Następnie „narciarz” rozpoczyna zjazd w dół szlaku. Pozostali gracze rozpoczynają swój zjazd dopiero po zakończeniu jednego "narciarza". POZIOME i PIONOWE kontrolki służą do sterowania „narciarzem”. Po tym, jak każdy z „narciarzy” wykonał trzy przejazdy, wynik jest zestawiany w tabeli.

1. METODA PUNKTACJI

Za każdym razem, gdy zjedziesz ze szlaku (kwadrat będzie niewidoczny) otrzymujesz karę 5 punktów plus jeszcze otrzymasz punkty karne jeśli kwadratem:
zaświecisz bramkę - 10 pkt
zaświecisz drzewo - 15 pkt
zaświecisz
      Wschodnie Góry - 25 pkt
      Centralne Góry - 30 pkt
      Zachodnie Góry - 25 pkt
Gracz z najmniejszą liczbą punktów wygrywa.


2. METODA CZASOWA

Do tego wariantu gry potrzebny jest nam stoper. Za każdym razem, gdy twój kwadrat zbacza ze szlaku,
dodajesz 1 sekundę do swojego czasu oraz następujące kary czasowe jeśli twój kwadrat:
zaświeci bramkę - 2 sek
zaświeci drzewo - 3 sek
Jeśli natomiast zaświecisz jedną z któryś z gór zostajesz zdyskwalifikowany. Gracz z najlepszym czasem wygrywa.

3. METODA JAK NAJSZYBCIEJ, JAK NAJDALEJ
  • Ścigamy się ze stoperem. Gracz jedzie po trasie, dopóki z niej nie zjedzie
  • Samoprzylepnym markerem (z arkusza akcesoriów do gry) zaznaczamy miejsce, w którym gracz wypadł. Odnotowujemy jego czas.
  • Drugi gracz próbuje pobić czas pierwszego gracza do markera. . . I kontynuować jazdę na nartach w dół szlaku, aż zjedzie z trasy, ustanawiając w ten sposób nowy rekord. Marker jest następnie umieszczany w miejscu, w którym zjechał, a jego czas jest odnotowywany.
  • Następny gracz próbuje pobić czas i dystans pierwszego jak i drugiego gracza.
  • Każdy narciarz ma trzy próby poprawienia rekordu czasu i dystansu.
  • Zwycięzcą zostaje gracz, który pokona najdłuższy dystans w najkrótszym czasie.

Poniżej film z kanału Odyssey Now, na którym pokazano gameplay z metody punktacji:










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak gra edukacyjna stała się hitem - The Oregon Trail

 Pewni trzej panowie dumając nad zmyślną grą, która miała być edukacją i w pewnym sensie przygotowaniem do walki w brutalnym, amerykańskim świecie, nawet nie zdawali sobie sprawy jaką wymyślą grę. Grę, która stała się bezpardonowym hitem i która dziś została wydana na smartfony. Mowa tutaj o The Oregon Trail. W 1971 roku Don Rawitsch, student Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, uczył też w szkole średniej w Minneapolis w ósmej klasie historii jako nauczyciel akademicki. Jego nauczyciel nadzorujący powierzył mu przygotowanie projektu - "Zachodnia ekspansja w połowie XIX wieku", więc Rawitch zdecydował się stworzyć dla uczniów grę planszową dotyczącą Szlaku Oregon. Po tygodniu planowania lekcji, był w trakcie wyciągania śladu na kartkach papieru na podłodze swojego mieszkania, kiedy przyszli jego współlokatorzy, studenci Carletona - Bill Heinemann i Paul Dillenberger. Heinemann, który z Dillenbergerem byli studentami matematyki oraz studentami z doświadczeniem pro...

Najbardziej archaiczne odbijanie piłeczki

 Kolejną grę na konsolę Odyssey można określić mianem najprostszej gry świata. Jej rozgrywka nie posiada wogóle złożoności, a jedynym naszym zadaniem jest po prostu odbijać piłeczkę do przeciwnika. Na tej grze wielu uczyło się obsługi konsoli Odyssey. Najbardziej archaiczną rozgrywkę poznamy w grze Table Tennis. Table Tennis / Magnavox Odyssey Do gry potrzebna nam jest Karta Gry #1. Na konsoli pokrętłem CENTER ustawiamy pionową linię na środku ekranu. Pokrętło od prędkości przekręcamy na maxa w lewo, co da nam najwolniejszą prędkość piłki. Nie potrzebujemy tym razem żadnych nakładek na ekran. Obaj gracze używają kontrolek POZIOMYCH i PIONOWYCH, aby ustawić się po obu stronach ekranu naprzeciw siebie tak, by dzieliła ich biała linia (służąca za siatkę). Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez joystick sterujący gracza po prawej stronie, jak i analogicznie gracz lewy. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Ekran telewizora przedstawia w tym...

Narodziny strategii turowych

Kolejna seria gier, która wzięła swój początek w latatch 70-tych strategie turowe. Nie będę ukrywać, że jest to moja ulubiona "rasa" gier wideo i uwielbiam takie tytuły jak Cywilizacja czy Heroes of Might and Magic. A co było przed tymi tytułami? Strategie turowe tekstowe, czego sobie kompletnie nie wyobrażam. Wyobrazić można było sobie jednak taką grę po swojemu. Jedną z takich gier było Kingdom wydane na kilka wczesnych platform. Kingdom / mainframe Kingdom to ulepszona konwersja gry Hamurabi. Gracz wciela się we władcę średniowiecznego królestwa i musi starać się doprowadzić je do dobrobytu. Podobnie jak w oryginale gra toczy się w turach i w każdej turze gracz musi wybrać: Ile akrów ziemi kupić lub sprzedać Jaką ilością buszli* zboża nakarmić swój lud Ile buszli zboża zasadzić Różne zdarzenia losowe będą próbowały zbić gracza z kursu w jego obliczeniach. Złe postępowanie doprowadzi królestwo do ruiny, ale dobre postępowanie może zmienić je w wielkie imperium. Istnieją nie...