Przejdź do głównej zawartości

Narodziny strategii turowych

Kolejna seria gier, która wzięła swój początek w latatch 70-tych strategie turowe. Nie będę ukrywać, że jest to moja ulubiona "rasa" gier wideo i uwielbiam takie tytuły jak Cywilizacja czy Heroes of Might and Magic. A co było przed tymi tytułami? Strategie turowe tekstowe, czego sobie kompletnie nie wyobrażam. Wyobrazić można było sobie jednak taką grę po swojemu. Jedną z takich gier było Kingdom wydane na kilka wczesnych platform.

Kingdom / mainframe


Kingdom to ulepszona konwersja gry Hamurabi. Gracz wciela się we władcę średniowiecznego królestwa i musi starać się doprowadzić je do dobrobytu. Podobnie jak w oryginale gra toczy się w turach i w każdej turze gracz musi wybrać:
  • Ile akrów ziemi kupić lub sprzedać
  • Jaką ilością buszli* zboża nakarmić swój lud
  • Ile buszli zboża zasadzić
Różne zdarzenia losowe będą próbowały zbić gracza z kursu w jego obliczeniach. Złe postępowanie doprowadzi królestwo do ruiny, ale dobre postępowanie może zmienić je w wielkie imperium.

Istnieją niewielkie różnice między różnymi wersjami na różnych komputerach typu mainframe, w tym możliwość gry na komputerze oraz możliwość zapisania bieżącego stanu gry, aby kontynuować później.

Tyle podaje strona MobyGames. Ciężko jest znaleźć więcej informaci na temat tej gry. Istnieje wiele konwersji na inne platformy: Intel 8080, Zilog Z80, Altair 8800, Commodore PET, SWTPC 6800, Heath/Zenith H8/H89, TRS 80, Atari 8-bit oraz Sol-20. Kod źródłowy napisali Lee L. Schneider z Robotics and Artificial Intelligence Laboratory University of Wisconsin w Milwaukee oraz Todd L. Voros z A. O. Smith Corp. Data Systems Division Milwaukee.

W kolejnych latach powstawały gry z większą ilością opcji i możliwości rozwijania własnych imperiów. 






Screeny pochodzą z wersji na Commodore PET.

*jednostka objętości materiałów sypkich stosowana w krajach anglosaskich

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak gra edukacyjna stała się hitem - The Oregon Trail

 Pewni trzej panowie dumając nad zmyślną grą, która miała być edukacją i w pewnym sensie przygotowaniem do walki w brutalnym, amerykańskim świecie, nawet nie zdawali sobie sprawy jaką wymyślą grę. Grę, która stała się bezpardonowym hitem i która dziś została wydana na smartfony. Mowa tutaj o The Oregon Trail. W 1971 roku Don Rawitsch, student Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, uczył też w szkole średniej w Minneapolis w ósmej klasie historii jako nauczyciel akademicki. Jego nauczyciel nadzorujący powierzył mu przygotowanie projektu - "Zachodnia ekspansja w połowie XIX wieku", więc Rawitch zdecydował się stworzyć dla uczniów grę planszową dotyczącą Szlaku Oregon. Po tygodniu planowania lekcji, był w trakcie wyciągania śladu na kartkach papieru na podłodze swojego mieszkania, kiedy przyszli jego współlokatorzy, studenci Carletona - Bill Heinemann i Paul Dillenberger. Heinemann, który z Dillenbergerem byli studentami matematyki oraz studentami z doświadczeniem pro...

Najbardziej archaiczne odbijanie piłeczki

 Kolejną grę na konsolę Odyssey można określić mianem najprostszej gry świata. Jej rozgrywka nie posiada wogóle złożoności, a jedynym naszym zadaniem jest po prostu odbijać piłeczkę do przeciwnika. Na tej grze wielu uczyło się obsługi konsoli Odyssey. Najbardziej archaiczną rozgrywkę poznamy w grze Table Tennis. Table Tennis / Magnavox Odyssey Do gry potrzebna nam jest Karta Gry #1. Na konsoli pokrętłem CENTER ustawiamy pionową linię na środku ekranu. Pokrętło od prędkości przekręcamy na maxa w lewo, co da nam najwolniejszą prędkość piłki. Nie potrzebujemy tym razem żadnych nakładek na ekran. Obaj gracze używają kontrolek POZIOMYCH i PIONOWYCH, aby ustawić się po obu stronach ekranu naprzeciw siebie tak, by dzieliła ich biała linia (służąca za siatkę). Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez joystick sterujący gracza po prawej stronie, jak i analogicznie gracz lewy. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Ekran telewizora przedstawia w tym...