Przejdź do głównej zawartości

Jak gra edukacyjna stała się hitem - The Oregon Trail

 Pewni trzej panowie dumając nad zmyślną grą, która miała być edukacją i w pewnym sensie przygotowaniem do walki w brutalnym, amerykańskim świecie, nawet nie zdawali sobie sprawy jaką wymyślą grę. Grę, która stała się bezpardonowym hitem i która dziś została wydana na smartfony. Mowa tutaj o The Oregon Trail.


W 1971 roku Don Rawitsch, student Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, uczył też w szkole średniej w Minneapolis w ósmej klasie historii jako nauczyciel akademicki. Jego nauczyciel nadzorujący powierzył mu przygotowanie projektu - "Zachodnia ekspansja w połowie XIX wieku", więc Rawitch zdecydował się stworzyć dla uczniów grę planszową dotyczącą Szlaku Oregon. Po tygodniu planowania lekcji, był w trakcie wyciągania śladu na kartkach papieru na podłodze swojego mieszkania, kiedy przyszli jego współlokatorzy, studenci Carletona - Bill Heinemann i Paul Dillenberger. Heinemann, który z Dillenbergerem byli studentami matematyki oraz studentami z doświadczeniem programistycznym, omówili projekt z Rawitschem i powiedzieli mu, że projekt będzie dobrze pasował do programu komputerowego, ponieważ może śledzić postępy gracza i obliczać ich szanse na sukces w oparciu o ich zapasy zamiast rzutu kostką. Rawitsch był początkowo niezdecydowany, ponieważ projekt musiał być kompletny w ciągu dwóch tygodni, ale Heinemann i Dillenberger uważali, że to się uda, jeśli będą pracować codziennie nad nim przez wiele godzin. Trio spędziło weekend na projektowaniu i kodowaniu gry na papierze.

Okręg szkolny Minneapolis wcześniej kupił minikomputer HP 2100, a szkoły, w których trio nauczało, podobnie jak inne szkoły w dzielnicy, były połączone z nim za pomocą jednego teleprintera. Telepraktorzy mogli wysyłać i drukować wiadomości z programów działających na komputerze centralnym. Branża gier wideo była dopiero w powijakach w 1971 r., a cała trójka nie miała środków, z których mogliby czerpać, aby rozwijać oprogramowanie gry poza ich własną wiedzą programistyczną; zamiast tego spędzili dwa tygodnie pracując i kodując HP Time-Shared BASIC na własną rękę. Rawlitsch skupił się na projektowaniu i historycznych częściach gry, podczas gdy Heinemann i Dillenberger robili programowanie, pracując na teleprinterze trzymanym w małym pokoju, który wcześniej był szafką dla woźnych w szkole, w której uczyli - Bryant Junior High School, a także przynosząc go do mieszkania, aby kontynuować pracę. Heinemann skupił się na ogólnym przepływie programowania i opracował minigrę myśliwską, podczas gdy Dillenberger opracował podprogramy do gry, napisał dużo tekstu wyświetlanego graczowi i przetestował pod kątem błędów w kodzie. 


W ciągu tych dwóch tygodni zaimplementowali podstawy gry, w tym zakup materiałów eksploatacyjnych, dokonywanie wyborów w określonych punktach podróży i minigry myśliwskiej. Obejmowały także losowe wydarzenia, które miały miejsce w grze, a Heinemann wpadł na pomysł, aby losowe wydarzenia były powiązane z geografią szlaku, tak aby wydarzenia związane z zimniejszym klimatem były bardziej prawdopodobne w górach i by zwierzęta częściej pojawiały się na równinach. Dodali także niewielką randomizację wyników, takich jak ilość żywności uzyskanej z polowań; spodziewali się, że aby dzieci były zainteresowane grą, musiały występować różnice między sztukami. Przed rozpoczęciem pracy nad historią Rawitsch, Heinemann i Dillenberger pozwolili niektórym uczniom w ich szkole grać na próbę; uczniowie byli entuzjastycznie nastawieni do gry, pozostając do późna w szkole. Pozostali nauczyciele nie byli tak zainteresowani, ale zalecili zmiany w grze, w szczególności usunięcie negatywnych wizerunków rdzennych Amerykanów, ponieważ opierały się one bardziej na zachodnich filmach i telewizji niż na historii i mogły być problematyczne dla kilku uczniów o pochodzeniu rdzennych Amerykanów

Oregon Trail zadebiutował na zajęciach Rawitscha 3 grudnia 1971 roku. Nie był pewien, jak zainteresowani będą uczniowie grą, ponieważ mieli ograniczoną ekspozycję na komputery i kilku wydawało się zupełnie niezainteresowanych historią, ale po tym jak pokazał im zasady, uczniowie ustawiali się przed drzwiami w kolejce i to nawet po wielokroć razy. Rawitsch wspomniał, że ponieważ tylko jeden uczeń mógł korzystać z teleprintera w tym samym czasie, uczniowie zorganizowali się do głosowania za odpowiedziami i delegowania uczniów do obsługi polowań, śledzenia mapy i zbierania zapasów. Inni nauczyciele w szkole wymyślili "tanie wymówki", aby ich uczniowie również spróbowali tej gry. Trio dostosowało kod gry tak, jak uczniowie grali w odpowiedzi na znalezione błędy, na przykład kupując ubrania za ujemne pieniądze. Po zakończeniu semestru studenckiego zespół wydrukował kopie kodu źródłowego - około 800 linii - i usunął program z komputera.


Oregon Trail to oparta na tekście strategiczna gra, w której gracz, jako lider taboru wagonów, kontroluje grupę podróżującą szlakiem Oregon z Independence, Missouri do Oregon City, Oregon w 1847. Gracz kupuje materiały eksploatacyjne, a następnie gra około dwunastu rund, podejmując decyzje, z których każda reprezentuje dwa tygodnie na szlaku. Każda runda rozpoczyna się wraz z informacją dla gracza o aktualnej odległości na trasie i dacie wraz z aktualnymi zapasami. Atrybuty składają się z żywności, naboi, ubrania, różnych materiałów i gotówki, każdy podany jako liczba. Gracze mają możliwość polowania na jedzenie, a w niektórych rundach zatrzymują się w forcie, by kupić zapasy, a następnie wybierają, ile jedzenia spożywają w tej rundzie. Gra kończy rundę losowo wybierając jeden lub dwa wydarzenia i warunki pogodowe. Do zdarzeń należą sztormy uszkadzające dostawy, niszczenie wagonów i ataki dzikich zwierząt lub "wrogich jeźdźców"; warunki pogodowe mogą spowolnić tempo podróży, co może doprowadzić do dodatkowych rund potrzebnych do dotarcia do Oregonu.

Podczas polowania lub gdy zostaniemy zaatakowani, gra podpowiada graczowi słowo "BANG" w oryginalnej wersji lub losowo wybrane słowo, takie jak "BANG" lub "POW" w późniejszych wersjach - z błędami pisowni powodującymi brak efektu. Podczas polowania, im szybciej słowo jest napisane, tym więcej jedzenia jest gromadzone. Gra kończy się, gdy gracz dotrze do Oregonu lub jeśli umrze na szlaku; śmierć może nastąpić w wyniku ataku lub wyczerpania zapasów. Ucieczka bez jedzenia kończy się głodem, a brak odzieży w niskich temperaturach, niski poziom jedzenia lub przypadkowe zdarzenia, takie jak wąż czy wypadek na polowaniu, prowadzą do choroby; ta z kolei powoduje śmierć, jeśli gracz nie ma różnych lekarstw na drobne lub regularne choroby, lub nie może sobie pozwolić na lekarza w przypadku poważnych chorób.


W 1974 roku Rawitsch został zatrudniony przez Minnesota Educational Computing Consortium (MECC), organizację finansowaną przez państwo, która opracowywała oprogramowanie edukacyjne dla klas, jako łącznik na poziomie podstawowym dla lokalnych szkół wyższych. MECC miał system podobny do konfiguracji okręgu szkolnego w Minneapolis w 1971 r., z komputerem typu mainframe CDC Cyber ​​70/73-26, z którym szkoły w całym stanie mogły łączyć się za pośrednictwem terminali. System zawierał kilka programów edukacyjnych, a szef Rawitscha poinformował go, że jest otwarty na zgłoszenia. Rawitsch, za zgodą Heinemanna i Dillenbergera, spędził weekend Świąt Dziękczynienia w 1974 r. na kopiowaniu i dopasowywaniu drukowanego języka BASIC kodu źródłowy do systemu. Zamiast przesłać odtworzoną kopię, zamiast tego wzbogacił grę o badania nad wydarzeniami na Oregon Trail, na które nie miał czasu w oryginalnej wersji, oraz zmienił częstotliwość i rodzaje losowych wydarzeń, takie jak zła pogoda lub awaria wagonów, opieranie się na faktycznym historycznym prawdopodobieństwie tego, co stało się z podróżnikami na szlaku w każdej lokalizacji w grze. Rawitsch sam obliczył prawdopodobieństwa, opierając się na przeczytanych przez siebie dziennikach historycznych i relacjach ludzi na szlaku. Dodał także bardziej pozytywne przedstawienia rdzennych Amerykanów, ponieważ jego badania wykazały, że wielu osadników otrzymało od nich pomoc na szlaku. Umieścił The Oregon Trail w sieci organizacji z podziałem czasu w 1975 roku, gdzie mógł być dostępny dla szkół w całej Minnesocie.

Gra mainframe z 1975 roku była najpopularniejszym oprogramowaniem w systemie dla szkół w Minnesocie przez pięć lat, z tysiącami graczy miesięcznie. Rawitsch, Heinemann i Dillenberger nie zostali publicznie uznani za twórców oryginalnej gry aż do 1995 roku, kiedy MECC uhonorowało ich podczas ceremonii w Mall of America. Do tego czasu powstało kilka wersji gry. Rawitsch opublikował kod źródłowy The Oregon Trail w wydaniu Creative Computing z maja-czerwca 1978 roku, wraz z niektórymi informacjami historycznymi, których użył do udoskonalenia statystyk. W tym samym roku MECC zaczął zachęcać szkoły do ​​przyjęcia Apple II, kupując duże ilości ze zniżką i odsprzedając je szkołom. Firma MECC zaczęła konwertować kilka swoich produktów na mikrokomputery, a John Cook dostosował grę do Apple II; chociaż rozgrywka tekstowa pozostała w dużej mierze taka sama, dodał wyświetlanie pozycji gracza na szlaku na mapie między rundami i zastąpił pisanie w minigrze myśliwskiej wersją graficzną, w której poruszają się zwierzęta jak i gracz, który naciska klawisz, aby strzelać w zwierzynę. Wersja dla rodziny 8-bitowych Atari ponownie zatytułowana The Oregon Trail, została wydana w 1982 roku.  Wersja Apple II została uwzględniona pod nazwą Oregon jako część serii Elementary firmy MECC, dystrybuowanej bezpłatnie do szkół w Minnesocie i dla zysku do szkół poza stanem, w tomie Elementary 6 w 1980 r. Oregon został przeniesiony na Commodore 64 w 1984 r. jako część kolekcji, takiej jak Elementary Volume 6, zatytułowana Expeditions. W połowie lat 80. firma MECC sprzedawała swoje oprogramowanie edukacyjne szkołom w całym kraju, a The Oregon Trail był zdecydowanie ich najpopularniejszym produktem.


W 1985 roku MECC wyprodukowało w pełni graficzną wersję gry na komputery Apple II, przeprojektowaną przez R. Philipa Boucharda jako znacznie rozszerzony produkt dla konsumentów domowych pod tą samą nazwą. Oregon Trail odniosła ogromny sukces i wraz z kolejnymi wersjami gry sprzedała się w ponad 65 milionach egzemplarzy. Kilka kolejnych gier zostało wydanych w serii The Oregon Trail, wiele pod tytułem The Oregon Trail, a także szereg spin-offów, takich jak The Yukon Trail i The Amazon Trail.

Oryginalny Oregon Trail został opisany w Serious Games and Edutainment Applications jako „jeden z najbardziej znanych przodków” podgatunku gier poważnych. Tekstowe i graficzne wersje The Oregon Trail są często opisywane jako różne iteracje tej samej gry podczas omawiania dziedzictwa gry. Na przykład Colin Campbell z firmy Polygon opisał ją wspólnie jako jedną z najbardziej udanych gier wszechczasów, nazywając ją ikoną kultury. Ze względu na dużą popularność The Oregon Trail, nawiązujący do wszystkich wersji gry wydanych na przestrzeni 40 lat, został wprowadzony do World Video Game Hall of Fame w 2016 roku. Czas uznał tę grę za jedną ze 100 najlepszych gier wideo w 2012 roku i umieścił ją na 9. miejscu na liście 50 najlepszych gier w 2016 roku.


źródło filmu Youtube - Video Game History Project










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Najbardziej archaiczne odbijanie piłeczki

 Kolejną grę na konsolę Odyssey można określić mianem najprostszej gry świata. Jej rozgrywka nie posiada wogóle złożoności, a jedynym naszym zadaniem jest po prostu odbijać piłeczkę do przeciwnika. Na tej grze wielu uczyło się obsługi konsoli Odyssey. Najbardziej archaiczną rozgrywkę poznamy w grze Table Tennis. Table Tennis / Magnavox Odyssey Do gry potrzebna nam jest Karta Gry #1. Na konsoli pokrętłem CENTER ustawiamy pionową linię na środku ekranu. Pokrętło od prędkości przekręcamy na maxa w lewo, co da nam najwolniejszą prędkość piłki. Nie potrzebujemy tym razem żadnych nakładek na ekran. Obaj gracze używają kontrolek POZIOMYCH i PIONOWYCH, aby ustawić się po obu stronach ekranu naprzeciw siebie tak, by dzieliła ich biała linia (służąca za siatkę). Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez joystick sterujący gracza po prawej stronie, jak i analogicznie gracz lewy. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Ekran telewizora przedstawia w tym...

Narodziny strategii turowych

Kolejna seria gier, która wzięła swój początek w latatch 70-tych strategie turowe. Nie będę ukrywać, że jest to moja ulubiona "rasa" gier wideo i uwielbiam takie tytuły jak Cywilizacja czy Heroes of Might and Magic. A co było przed tymi tytułami? Strategie turowe tekstowe, czego sobie kompletnie nie wyobrażam. Wyobrazić można było sobie jednak taką grę po swojemu. Jedną z takich gier było Kingdom wydane na kilka wczesnych platform. Kingdom / mainframe Kingdom to ulepszona konwersja gry Hamurabi. Gracz wciela się we władcę średniowiecznego królestwa i musi starać się doprowadzić je do dobrobytu. Podobnie jak w oryginale gra toczy się w turach i w każdej turze gracz musi wybrać: Ile akrów ziemi kupić lub sprzedać Jaką ilością buszli* zboża nakarmić swój lud Ile buszli zboża zasadzić Różne zdarzenia losowe będą próbowały zbić gracza z kursu w jego obliczeniach. Złe postępowanie doprowadzi królestwo do ruiny, ale dobre postępowanie może zmienić je w wielkie imperium. Istnieją nie...