Przejdź do głównej zawartości

Najbardziej archaiczne odbijanie piłeczki

 Kolejną grę na konsolę Odyssey można określić mianem najprostszej gry świata. Jej rozgrywka nie posiada wogóle złożoności, a jedynym naszym zadaniem jest po prostu odbijać piłeczkę do przeciwnika. Na tej grze wielu uczyło się obsługi konsoli Odyssey. Najbardziej archaiczną rozgrywkę poznamy w grze Table Tennis.

Table Tennis / Magnavox Odyssey


Do gry potrzebna nam jest Karta Gry #1. Na konsoli pokrętłem CENTER ustawiamy pionową linię na środku ekranu. Pokrętło od prędkości przekręcamy na maxa w lewo, co da nam najwolniejszą prędkość piłki. Nie potrzebujemy tym razem żadnych nakładek na ekran.

Obaj gracze używają kontrolek POZIOMYCH i PIONOWYCH, aby ustawić się po obu stronach ekranu naprzeciw siebie tak, by dzieliła ich biała linia (służąca za siatkę). Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez joystick sterujący gracza po prawej stronie, jak i analogicznie gracz lewy. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Ekran telewizora przedstawia w tym momencie stół do tenisa stołowego widziany z góry, z siatką pośrodku i zawodnikami po obu stronach.


Obaj gracze ustawiają teraz pokrętła ANGIELKI w pozycji pionowej, wyśrodkowanej. Naciskamy przycisk resetowania, aby wprawić piłkę w ruch. Kiedy piłka odbije się od gracza, używamy ANGIELKI do sterowania lotem piłki. Przeciwnik robi to samo, gdy piłka odbije się od jego gracza. 

UWAGA: Na początku będzie łatwiej używać tylko PIONOWEGO pokrętła, by poruszać się góra-dół i ANGIELKI aby kierować piłką. Gdy staniesz się bardziej biegły, możesz zacząć używać pokrętła POZIOMEGO, by zbliżyć się lub oddalić od siatki.


Wylosujcie między sobą, kto ma zagrywać pierwszy. Każdy z graczy serwuje piłkę po pięć razy i następuje zamiana serwującego.

Gracz zdobywa punkt, gdy jego przeciwnik nie trafi w piłkę. Gra polega na odbiciu piłki od swojego zawodnika i manewrowaniu nią obok przeciwnika (od prawej lub lewej strony ekranu, jak pokazano na ilustracji).


W przeciwieństwie do gry Tennis tu piłka może wychodzić poza górną i dolną krawędź ekranu. Jeśli jednak po odbiciu od naszego zawodnika piłkę wyleci poza krawędź na naszej połowie - tracimy punkt. Gra toczy się do momentu, aż któryś gracz zdobędzie 21 punktów, z tym że gra musi toczyć się do momentu prowadzenia zwycięzcy przynajmniej dwoma punktami.


Poniżej film z kanału Odyssey Now, na którym pokazano gameplay z metody punktacji:


Mimo, że prostsza nie znaczy wcale, że lepsza. Gra jednak była dobrze oceniana (jak na konsolę Odyssey). W moim rankingu na ten czas gra zajmuje miejsce (czas na maj 1972):

4.

tuż za grą Tennis a przed najbardziej złożoną grą Football.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak gra edukacyjna stała się hitem - The Oregon Trail

 Pewni trzej panowie dumając nad zmyślną grą, która miała być edukacją i w pewnym sensie przygotowaniem do walki w brutalnym, amerykańskim świecie, nawet nie zdawali sobie sprawy jaką wymyślą grę. Grę, która stała się bezpardonowym hitem i która dziś została wydana na smartfony. Mowa tutaj o The Oregon Trail. W 1971 roku Don Rawitsch, student Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, uczył też w szkole średniej w Minneapolis w ósmej klasie historii jako nauczyciel akademicki. Jego nauczyciel nadzorujący powierzył mu przygotowanie projektu - "Zachodnia ekspansja w połowie XIX wieku", więc Rawitch zdecydował się stworzyć dla uczniów grę planszową dotyczącą Szlaku Oregon. Po tygodniu planowania lekcji, był w trakcie wyciągania śladu na kartkach papieru na podłodze swojego mieszkania, kiedy przyszli jego współlokatorzy, studenci Carletona - Bill Heinemann i Paul Dillenberger. Heinemann, który z Dillenbergerem byli studentami matematyki oraz studentami z doświadczeniem pro...

Narodziny strategii turowych

Kolejna seria gier, która wzięła swój początek w latatch 70-tych strategie turowe. Nie będę ukrywać, że jest to moja ulubiona "rasa" gier wideo i uwielbiam takie tytuły jak Cywilizacja czy Heroes of Might and Magic. A co było przed tymi tytułami? Strategie turowe tekstowe, czego sobie kompletnie nie wyobrażam. Wyobrazić można było sobie jednak taką grę po swojemu. Jedną z takich gier było Kingdom wydane na kilka wczesnych platform. Kingdom / mainframe Kingdom to ulepszona konwersja gry Hamurabi. Gracz wciela się we władcę średniowiecznego królestwa i musi starać się doprowadzić je do dobrobytu. Podobnie jak w oryginale gra toczy się w turach i w każdej turze gracz musi wybrać: Ile akrów ziemi kupić lub sprzedać Jaką ilością buszli* zboża nakarmić swój lud Ile buszli zboża zasadzić Różne zdarzenia losowe będą próbowały zbić gracza z kursu w jego obliczeniach. Złe postępowanie doprowadzi królestwo do ruiny, ale dobre postępowanie może zmienić je w wielkie imperium. Istnieją nie...