Przejdź do głównej zawartości

Prehistoryczna wersja Wimbledonu

 Kolejny sport na naszej mapie konsoli Odyssey to tenis. Gra o nazwie po prostu Tennis była najlepiej ocenianą na konsolę. Głównie z powodu prostolinijnej rozrywki i nie wygórowanych zasad, jak np. w przypadku gry Football. Nie potrzeba też żadnych dodatkowych kart do gry ani kostek.

Tennis / Magnavox Odyssey


By uruchomić grę potrzebujemy Kartę Gry nr 3. Doczepiamy prawidłową nakładkę na telewizor. Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez prawy joystick. I odwrotnie, lewy gracz jest kontrolowany przez lewy joystick. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Obaj gracze ustawiają się za pomocą 
"angielki". Po ustawieniu graczy na pozycjach naciśnij przycisk resetowania, aby rozpocząć serwis. Na początku proponuję poćwiczyć. By zaserwować zacznij popychać piłkę z małą prędkością i stopniowo ją zwiększaj by poleciała siłą pędu. Oczywiście można po prostu odbić piłkę do przeciwnika bez rozpędu.


Wylosujcie między sobą kto ma rozpocząć serwis a kto ma być tzw. odbiorcą. Pozycja SERWERA, niezależnie który gracz nim zostanie, jest poza linią końcową z PRAWEJ strony ekranu. ODBIORCA musi ustawić się poza swoim polem serwisowym z lewej.


Aby serwis był zaliczony, piłka musi znajdować się dopiero w polu serwisowym nim odbije je SERWER. SERWER ma dwie próby. Jeśli nie uda mu się w obu, traci punkt. Tak samo ODBIORCA nie może odbić piłki na połowie SERWERA.


Jeśli serwis się udał, piłka jest w grze, dopóki nie zostanie przepuszczona przez jednego z graczy. Zawodnicy mogą poruszać się w dowolne miejsce po swojej stronie siatki odbijając ją w stronę przeciwnika.


Następny serwis jest z LEWEJ strony kortu. Jednak SERWER jest po prawej, więc trzeba po każdym punkcie wcisnąć Reset. Pozycja serwisowa zawsze zaczyna się od prawej strony linii bazowej zawodnika i zmienia się z prawej na lewą stronę kortu po każdym punkcie, dlatego trzeba ją ręcznie zmienić Resetem. Na końcu pierwszej gry, drugi gracz staje się SERWEREM w drugiej grze. Czyli po wygraniu gema przez któregoś z graczy, gracz z lewej, czyli ODBIORCA przechodzi na prawą i staje się SERWEREM.


Punktacja w tenisie dla tego, kto choć trochę zna się na tym sporcie jest jasna. Ale... Gracz musi zdobyć 4 punkty, aby wygrać gema (przy czym musi mieć co najmniej 2 punkty przewagi nad swoim przeciwnikiem). Natomiast wygrane gemy składają się na seta. Pierwsza wygrana piłka oznacza 15, druga 30, trzecia 40, a kolejna to już gem. Set polega na zdobyciu 6 bądź 7 gemów. Aby wygrać gem, należy zdobyć 4 punkty, zaś 6 wygranych gemów daje wygranie seta. Należy zauważyć, że gracz musi prowadzić co najmniej dwoma gemami. Wygrywa zaś ten zawodnik, który pierwszy zdobędzie dwa sety. Jeżeli dojdzie do sytuacji, gdzie wynik wynosi 6-6 następuje tie-break. Tie break to końcówka partii - całego seta zdobywa ten zawodnik, który zdobędzie siedem punktów i minimum dwa punkty przewagi nad przeciwnikiem. Gra toczy się dopóki nie uzyska się tych 2 punktów przewagi. Wynik tie-breaku zapisuje się w nawiasach np. 6:4, 7:6 (8). W grach wielkoszlemowych gra męska kończy się na trzech wygranych setach. To, czy gracie dwa sety czy trzy, zależy od was.

W skrócie - punkty w gemie: 15, 30, 40, przy stanie 40-40 wygrywa ten, który osiągnie przewagę. Przewagę zyskuje rywal przeciwnika, który przepuści piłkę. Jeżeli zrobi to gracz z przewagą - traci ją, a wynik wraca do 40-40. Wygrywa ten, kto osiągnie przewagę i wygra kolejną piłkę.

Set - wygrywa ten, kto osiągnie 6 gemów. W przypadku wyniku 6-6 gra się małe punkty (liczone jako 1, 2, 3 itd.) aż do 7. I znów w przypadku małych punktów przy stanie 6-6 wygrywa ten, kto zdobędzie o dwa punkty więcej od przeciwnika.

W praktyce naprawdę nie jest to aż tak skomplikowane.

Poniżej film z kanału Odyssey Now, na którym pokazano gameplay z metody punktacji:


Jak już wspomniałem wcześniej gra Tennis jest najlepiej ocenianą grą na konsolę Odyssey. Jednak gry z tej konsoli nie mogły konkurować z tymi, które rodziły się na automaty czy terminale. Na dzień dzisiejszy w moim rankingu gra zajmuje

3.

miejsce za pierwszą grą na automaty - Computer Space, a przed swoją "siostrzaną" grą na Odyssey - Football.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak gra edukacyjna stała się hitem - The Oregon Trail

 Pewni trzej panowie dumając nad zmyślną grą, która miała być edukacją i w pewnym sensie przygotowaniem do walki w brutalnym, amerykańskim świecie, nawet nie zdawali sobie sprawy jaką wymyślą grę. Grę, która stała się bezpardonowym hitem i która dziś została wydana na smartfony. Mowa tutaj o The Oregon Trail. W 1971 roku Don Rawitsch, student Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, uczył też w szkole średniej w Minneapolis w ósmej klasie historii jako nauczyciel akademicki. Jego nauczyciel nadzorujący powierzył mu przygotowanie projektu - "Zachodnia ekspansja w połowie XIX wieku", więc Rawitch zdecydował się stworzyć dla uczniów grę planszową dotyczącą Szlaku Oregon. Po tygodniu planowania lekcji, był w trakcie wyciągania śladu na kartkach papieru na podłodze swojego mieszkania, kiedy przyszli jego współlokatorzy, studenci Carletona - Bill Heinemann i Paul Dillenberger. Heinemann, który z Dillenbergerem byli studentami matematyki oraz studentami z doświadczeniem pro...

Najbardziej archaiczne odbijanie piłeczki

 Kolejną grę na konsolę Odyssey można określić mianem najprostszej gry świata. Jej rozgrywka nie posiada wogóle złożoności, a jedynym naszym zadaniem jest po prostu odbijać piłeczkę do przeciwnika. Na tej grze wielu uczyło się obsługi konsoli Odyssey. Najbardziej archaiczną rozgrywkę poznamy w grze Table Tennis. Table Tennis / Magnavox Odyssey Do gry potrzebna nam jest Karta Gry #1. Na konsoli pokrętłem CENTER ustawiamy pionową linię na środku ekranu. Pokrętło od prędkości przekręcamy na maxa w lewo, co da nam najwolniejszą prędkość piłki. Nie potrzebujemy tym razem żadnych nakładek na ekran. Obaj gracze używają kontrolek POZIOMYCH i PIONOWYCH, aby ustawić się po obu stronach ekranu naprzeciw siebie tak, by dzieliła ich biała linia (służąca za siatkę). Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez joystick sterujący gracza po prawej stronie, jak i analogicznie gracz lewy. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Ekran telewizora przedstawia w tym...

Narodziny strategii turowych

Kolejna seria gier, która wzięła swój początek w latatch 70-tych strategie turowe. Nie będę ukrywać, że jest to moja ulubiona "rasa" gier wideo i uwielbiam takie tytuły jak Cywilizacja czy Heroes of Might and Magic. A co było przed tymi tytułami? Strategie turowe tekstowe, czego sobie kompletnie nie wyobrażam. Wyobrazić można było sobie jednak taką grę po swojemu. Jedną z takich gier było Kingdom wydane na kilka wczesnych platform. Kingdom / mainframe Kingdom to ulepszona konwersja gry Hamurabi. Gracz wciela się we władcę średniowiecznego królestwa i musi starać się doprowadzić je do dobrobytu. Podobnie jak w oryginale gra toczy się w turach i w każdej turze gracz musi wybrać: Ile akrów ziemi kupić lub sprzedać Jaką ilością buszli* zboża nakarmić swój lud Ile buszli zboża zasadzić Różne zdarzenia losowe będą próbowały zbić gracza z kursu w jego obliczeniach. Złe postępowanie doprowadzi królestwo do ruiny, ale dobre postępowanie może zmienić je w wielkie imperium. Istnieją nie...