Przejdź do głównej zawartości

Narodziny "skradanek"... w zwierzęcym wykonaniu

 Zanim przygody Snake'a na dobre rozbudziły szał na gry typu "hide and seek", czyli typowe skradanki, Snake'a wyprzedził Cat, a dokładniej Cat and Mouse. Gra, która na pierwszy rzut oka przypomina krzyżówkę jest testem szybkości i preprodukcją zabawy w "ganianego". Oto kolejne "coś" innego na konsolę Odyssey.

Cat and Mouse / Magnavox Odyssey


Grę uruchamiamy na Karcie Gry #4 i montujemy dedykowaną nakładkę na ekranie telewizora. Z akcesorii wybieramy liczby, które przymocowujemy do nakładki.


Gracz 1, lewy gracz jest KOTEM. Gracz 2, prawy - MYSZĄ.

Używając pokręteł POZIOMYCH i PIONOWYCH, ustawiamy świecący kwadrat MYSZY na figurce MYSZY, a kwadrat KOTA na figurce KOTA. Niebieski kwadrat w prawym dolnym rogu to „Dom myszy”. Reszta niebieskich kwadratów reprezentuje ściany i meble.

Gra rozpoczyna się w momencie, gdy jeden z graczy głośno policzy do trzech. MYSZ musi dostać się do swojego domu tak, aby nie została złapana przez KOTA. Z kolei KOT stara się jak najszybciej złapać MYSZ. Ani KOT, ani MYSZ nie mogą wchodzić na niebieskie pola. Jeśli któryś z graczy przetnie niebieskie pole, musi natychmiast powrócić na swoją pozycję wyjściową (figurkę kota lub myszy) przed kontynuowaniem pościgu. Jeśli KOT złapie MYSZ, jej kwadrat zniknie. 


W punkcie przechwycenia, w którym KOT łapie MYSZ, naliczane są punkty, które należy obliczyć. Każdy kwadrat ma wartość punktową, która jest uzyskiwana przez dodanie liczby w kolumnach pionowych i poziomych, jak pokazano na ilustracji: KOT złapał MYSZ w kwadracie o wartości punktowej 19. (Górny rząd 11, boczna kolumna 8). MYSZ otrzymuje wtedy 19 punktów za ucieczkę.


MYSZ wykonuje 3 ucieczki. Następnie gracze wymieniają się kontrolkami i przeciwnik staje się MYSZĄ. Gracz z największą sumą punktów w swoich trzech ucieczkach wygrywa.

Inną wariacją gry jest usunięcie nieparzystych liczb z nakładki gry. Gra się jak poprzednio, chyba że MYSZ zostanie złapana w kwadracie, do którego nie ma przypisanych liczb, wtedy nie dostaje żadnych punktów.


Poniżej film z kanału Odyssey Now, na którym pokazano gameplay z metody punktacji:



Gra jako tako na dłuższą metę nie miała zbyt wielu pól manewru i nie wiele można było w niej zdziałać ale na pewną chwilę dawała nieco rozrywki. Otwiera ona zestawienie gier na Odyssey, które coś tam zapunktowały. Minimalnie, ale jednak. W moim rankingu na ten czas gra zajmuje miejsce (czas na maj 1972):

7.


czyli ostatnie, tuż za grą Simon Says, która dostarczy nam jednak trochę więcej rozrywki.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak gra edukacyjna stała się hitem - The Oregon Trail

 Pewni trzej panowie dumając nad zmyślną grą, która miała być edukacją i w pewnym sensie przygotowaniem do walki w brutalnym, amerykańskim świecie, nawet nie zdawali sobie sprawy jaką wymyślą grę. Grę, która stała się bezpardonowym hitem i która dziś została wydana na smartfony. Mowa tutaj o The Oregon Trail. W 1971 roku Don Rawitsch, student Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, uczył też w szkole średniej w Minneapolis w ósmej klasie historii jako nauczyciel akademicki. Jego nauczyciel nadzorujący powierzył mu przygotowanie projektu - "Zachodnia ekspansja w połowie XIX wieku", więc Rawitch zdecydował się stworzyć dla uczniów grę planszową dotyczącą Szlaku Oregon. Po tygodniu planowania lekcji, był w trakcie wyciągania śladu na kartkach papieru na podłodze swojego mieszkania, kiedy przyszli jego współlokatorzy, studenci Carletona - Bill Heinemann i Paul Dillenberger. Heinemann, który z Dillenbergerem byli studentami matematyki oraz studentami z doświadczeniem pro...

Najbardziej archaiczne odbijanie piłeczki

 Kolejną grę na konsolę Odyssey można określić mianem najprostszej gry świata. Jej rozgrywka nie posiada wogóle złożoności, a jedynym naszym zadaniem jest po prostu odbijać piłeczkę do przeciwnika. Na tej grze wielu uczyło się obsługi konsoli Odyssey. Najbardziej archaiczną rozgrywkę poznamy w grze Table Tennis. Table Tennis / Magnavox Odyssey Do gry potrzebna nam jest Karta Gry #1. Na konsoli pokrętłem CENTER ustawiamy pionową linię na środku ekranu. Pokrętło od prędkości przekręcamy na maxa w lewo, co da nam najwolniejszą prędkość piłki. Nie potrzebujemy tym razem żadnych nakładek na ekran. Obaj gracze używają kontrolek POZIOMYCH i PIONOWYCH, aby ustawić się po obu stronach ekranu naprzeciw siebie tak, by dzieliła ich biała linia (służąca za siatkę). Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez joystick sterujący gracza po prawej stronie, jak i analogicznie gracz lewy. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Ekran telewizora przedstawia w tym...

Narodziny strategii turowych

Kolejna seria gier, która wzięła swój początek w latatch 70-tych strategie turowe. Nie będę ukrywać, że jest to moja ulubiona "rasa" gier wideo i uwielbiam takie tytuły jak Cywilizacja czy Heroes of Might and Magic. A co było przed tymi tytułami? Strategie turowe tekstowe, czego sobie kompletnie nie wyobrażam. Wyobrazić można było sobie jednak taką grę po swojemu. Jedną z takich gier było Kingdom wydane na kilka wczesnych platform. Kingdom / mainframe Kingdom to ulepszona konwersja gry Hamurabi. Gracz wciela się we władcę średniowiecznego królestwa i musi starać się doprowadzić je do dobrobytu. Podobnie jak w oryginale gra toczy się w turach i w każdej turze gracz musi wybrać: Ile akrów ziemi kupić lub sprzedać Jaką ilością buszli* zboża nakarmić swój lud Ile buszli zboża zasadzić Różne zdarzenia losowe będą próbowały zbić gracza z kursu w jego obliczeniach. Złe postępowanie doprowadzi królestwo do ruiny, ale dobre postępowanie może zmienić je w wielkie imperium. Istnieją nie...