Gdy świat zalała fala Ponga twórcy Odyssey zauważyli coś, co dla zwykłego użytkownika nie miało znaczenia - dodatkowy atut na ekranie - pionową linię. Skoro Atari ukradło im pomysł na Ponga, to oni ukradli koncepcję pionowej linii i tak dzięki temu, w 1973 roku narodziły się kolejne gry na konsolę Odyssey. Jedną z nich była pierwsza gra koszykarska - Basketball.
Basketball / Magnavox Odyssey
Grę uruchomimy na karcie Gry #8, która daje właśnie możliwość wyświetlania pionowej linii. Umieszczamy na ekran nakładkę do gry Basketball. Każdy gracz wybiera swój kosz, którego będzie bronić.
WYRZUT
Używając centralnej kontrolki ustawiamy linię po lewej stronie ekranu na jego krawędzi. Będzie nam ona służyć za parkiet, od którego będziemy kozłować piłkę. Obaj gracze ustawiają się w kole ustawionym lekko po lewej na środku za pomocą Angielki. Gracz nr 2 wciska przycisk Reset, co spowoduje lot piłki od prawej strony. Gracze stoją nieruchomo do momentu, gdy piłka odbije się od parkietu (czyli pionowej linii). Następnie tak szybko, jak piłka odbije się na prawo gracze, za pomocą Pionowej i Poziomej kontrolki muszą dopaść do piłki. Gracz, który pierwszy dopadnie do piłki zacznie odbijać ją od siebie i od ściany. To jest kozłowanie.
KOZŁOWANIE
Kozłowanie polega na odbijaniu piłki między parkietem a kwadratem gracza. Gracz kozłujący musi przemieszczać się razem piłką po całym parkiecie manewrując jednocześnie kontrolerem Pionowym oraz Angielką. Drugi gracz musi znajdować się za graczem kozłującym.
RZUT Z POLA GRY (2 pkt)
Każde kozłowanie musi zakończyć się rzutem piłki do kosza. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszym sposobem jest szybkie wyprowadzenie samą Angielką piłki i wymanewrowanie jej do kosza. Drugim sposobem jest zatrzymanie gracza kozłującego w ten sposób, by piłka wyleciała w pole i również manewrując Angielką wrzucenie jej do kosza. Kosze to dwa punkty - jeden u góry, drugi na dole przy liniach boiska. Piłka musi całym obwodem przelecieć przez kosz by punkty mogły zostać zaliczone. Drugi gracz musi dopaść do piłki gdy tylko gracz kozłujący rozpocznie rzut. Gdy ją wybije, udaremnia zdobycie punktów rywala.
PIŁKA POZA POLEM GRY
Jeśli piłka wyleci poza ekran nie wpadając do kosza, wznawiamy grę od wyrzutu jak na początku.
POWRÓT DO PO ZDOBYCIU PUNKTU
Gdy piłka wpadnie do kosza, gracze ustawiają się pod koszem, z tym że gracz, który zdobył punkty ustawia się na prawej kresce, a drugi gracz na lewej. Ponownie wciskamy Reset i następuję rozpoczęcie gry jak przy wyrzucie.
FAUL
Gracz popełnia faul, gdy przy dryblingu rywala dotknie jego kwadratu, nakrywając go swoim.
RZUT WOLNY (1 pkt)
Wtedy wykonywany jest rzut wolny. Polega on na tym samym, co rzut z pola gry, z tym że gracz, który faulował odsuwa się za swój kosz, nie mogąc ruszyć do piłki, aż ta wpadnie do kosza lub wyleci poza boisko.
Gra kończy się, gdy jeden z graczy zdobędzie 24 punkty, jednocześnie prowadząc więcej niż jednym punktem. W grze nie przewidziano punktów za 3.
Poniżej film z kanału Odyssey Now, na którym pokazano gameplay z metody punktacji:
Trzeba przyznać, że naprawdę pionowa linia daje wiele możliwości i wprowadziła do kolejnej serii gier Odyssey więcej rozrywki. Gra Basketball do rewelacji może, nie należy ale sprawia więcej frajdy niż pozostałe gry z pierwszej serii.
W moim rankingu na ten czas gra zajmuje miejsce (czas na grudzień 1972):
5.
Gra Haunted House wciąż jest liderem konsoli Odyssey, tuż za nim właśnie gra Basketball, wyprzedzając gry tenisowe i Football.
Komentarze
Prześlij komentarz