Przejdź do głównej zawartości

Piłka ręczna po amerykańsku

 Tak jak Amerykanie mają swój futbol, tak mają również handball. O piłce nożnej pewnie słyszeliście, że w USA jest to soccer a futbol to po naszemu rugby... No zagmatwana sprawa. W każdym razie piłka ręczna, jaką my znamy, Amerykanie znają pod troszkę innymi zasadami. Znaczy w sumie jest to całkiem inna dyscyplina. Przeczytajcie zresztą sami.

Handball / Magnavox Odyssey


Wiemy na czym polega piłka ręczna w Europie. Tych zasad przedstawiać raczej nikomu nie trzeba. Zasady piłki ręcznej w USA, a czasami też piłki ściennej są całkiem inne i przypominają nieco squasha, o którym może część z was słyszała. Dwóch zawodników odbiją ręką małą piłeczkę od ściany w taki sposób, by drugi z zawodników nie mógł jej odbić. I tyle. Ścian może być trzy, a nawet cztery. W grze, która prezentowana jest na konsolę Odyssey występuje jedna ściana. Jest to ta wspaniała pionowa linia, nad którą się rozpływaliśmy w poprzednim poście. A więc tak:

Grę uruchamiamy na Karcie Gry #8 i nakładamy nakładkę na ekran z grą Handball. Pionową linię ustawiamy po lewej stronie ekranu na końcu. Szybkość piłki ustawiamy na najmniejszą.


Obaj gracze zajmują swoje pozycje między czerwoną a niebieską linią (narysowanej na nakładce).


Gracz używający kontrolera nr 1 zawsze jest serwisującym. Tylko ten gracz wciśka RESET na konsoli, by wprowadzić piłkę do gry. Piłkę, która wyleci z prawej strony po odbiciu się od ściany zawodnicy na przemian ją odbijają spowrotem. Za pomocą Angielki (kontrolera) sterują piłką tak, by drugi zawodnik jej nie odbił. Czyli prościej - piłka odbija się od ściany, pierwszy zawodnik odbija ją spowrotem i wtedy można nią sterować góra-dół w ten sposób, by wyleciała za prawą krawędź ekranu. 


Należy pamiętać, że zawodnik serwujący musi znajdować się między czerwoną a niebieską linią, natomiast odbierający za niebieską linią.


Punkty zdobywa się w momencie, gdy piłka wyleci poza prawą krawędź, a zawodnik, którego kolej jest do odbicia piłki tego nie zrobi. Punkt zdobywa się również wtedy, gdy rywal manewrujący piłką wyleci nią poza górną bądź dolną krawędź ekranu. Pierwszy zawodnik, który zdobędzie 21 punktów wygrywa.


Poniżej film z kanału Odyssey Now, na którym pokazano gameplay z metody punktacji:


Handball jest jedną z tych gier na Odyssey, gdzie dzieje się dość dużo i szybko i jak zobaczycie na filmie można się w tym trochę pogubić. Jak już się nabierze wprawy to faktycznie gra może dać wiele zabawy. Nie ma tutaj jednak za dużo różnorodności... W moim rankingu na ten czas gra zajmuje miejsce (czas na grudzień 1972):

7.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak gra edukacyjna stała się hitem - The Oregon Trail

 Pewni trzej panowie dumając nad zmyślną grą, która miała być edukacją i w pewnym sensie przygotowaniem do walki w brutalnym, amerykańskim świecie, nawet nie zdawali sobie sprawy jaką wymyślą grę. Grę, która stała się bezpardonowym hitem i która dziś została wydana na smartfony. Mowa tutaj o The Oregon Trail. W 1971 roku Don Rawitsch, student Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, uczył też w szkole średniej w Minneapolis w ósmej klasie historii jako nauczyciel akademicki. Jego nauczyciel nadzorujący powierzył mu przygotowanie projektu - "Zachodnia ekspansja w połowie XIX wieku", więc Rawitch zdecydował się stworzyć dla uczniów grę planszową dotyczącą Szlaku Oregon. Po tygodniu planowania lekcji, był w trakcie wyciągania śladu na kartkach papieru na podłodze swojego mieszkania, kiedy przyszli jego współlokatorzy, studenci Carletona - Bill Heinemann i Paul Dillenberger. Heinemann, który z Dillenbergerem byli studentami matematyki oraz studentami z doświadczeniem pro...

Najbardziej archaiczne odbijanie piłeczki

 Kolejną grę na konsolę Odyssey można określić mianem najprostszej gry świata. Jej rozgrywka nie posiada wogóle złożoności, a jedynym naszym zadaniem jest po prostu odbijać piłeczkę do przeciwnika. Na tej grze wielu uczyło się obsługi konsoli Odyssey. Najbardziej archaiczną rozgrywkę poznamy w grze Table Tennis. Table Tennis / Magnavox Odyssey Do gry potrzebna nam jest Karta Gry #1. Na konsoli pokrętłem CENTER ustawiamy pionową linię na środku ekranu. Pokrętło od prędkości przekręcamy na maxa w lewo, co da nam najwolniejszą prędkość piłki. Nie potrzebujemy tym razem żadnych nakładek na ekran. Obaj gracze używają kontrolek POZIOMYCH i PIONOWYCH, aby ustawić się po obu stronach ekranu naprzeciw siebie tak, by dzieliła ich biała linia (służąca za siatkę). Gracz wyświetlany po prawej stronie ekranu musi być kontrolowany przez joystick sterujący gracza po prawej stronie, jak i analogicznie gracz lewy. Każdy gracz musi pozostać po swojej stronie siatki. Ekran telewizora przedstawia w tym...

Narodziny strategii turowych

Kolejna seria gier, która wzięła swój początek w latatch 70-tych strategie turowe. Nie będę ukrywać, że jest to moja ulubiona "rasa" gier wideo i uwielbiam takie tytuły jak Cywilizacja czy Heroes of Might and Magic. A co było przed tymi tytułami? Strategie turowe tekstowe, czego sobie kompletnie nie wyobrażam. Wyobrazić można było sobie jednak taką grę po swojemu. Jedną z takich gier było Kingdom wydane na kilka wczesnych platform. Kingdom / mainframe Kingdom to ulepszona konwersja gry Hamurabi. Gracz wciela się we władcę średniowiecznego królestwa i musi starać się doprowadzić je do dobrobytu. Podobnie jak w oryginale gra toczy się w turach i w każdej turze gracz musi wybrać: Ile akrów ziemi kupić lub sprzedać Jaką ilością buszli* zboża nakarmić swój lud Ile buszli zboża zasadzić Różne zdarzenia losowe będą próbowały zbić gracza z kursu w jego obliczeniach. Złe postępowanie doprowadzi królestwo do ruiny, ale dobre postępowanie może zmienić je w wielkie imperium. Istnieją nie...